Har du problem med BANKID 4.17.0.10305 ?

Har du råkat uppdatera din BANKID programvara till version 4.17.0.10305 och kan inte längre logga in på skatteverket, försäkringskassan eller din Internetbank?

Det kan bero på att har ett program som heter: ACRONIS TRUE IMAGE installerad på din dator. Programmet används oftast för att göra backup på hela diskar.

Detta fel är känt av bankerna och dem rekommenderar följande lösningar:

Lösning 1:
Avinstallera ACRONIS TRUE IMAGE programmet om du inte använder.

Lösning 2:
Starta Aktivitetshanteraren och välja fliken ”processer”.
Leta upp följande alla processer som tillhör ACRONIS och stoppa dem. I mitt fall dessa:
Schedhlp.exe
TrueImageMonitor.exe
TimounterMonitor.exe

Därefter stoppa även: PERSONAL.EXE (BankId programvaran).

Nu ska du kunna logga in igen. Tyvärr får man göra om hela proceduren varje gång man startar om datorn.
Vi får hoppas att BANKID åtgärdar detta fel snarast med en ny uppdatering.